login
Roel - dinsdag 4 augustus 2009, 9:07 - pocketinfo.tv
Na onze uitgebreide reviews van zowel de iPhone 3GS als de HTC Hero gaan we deze twee high-end toestellen het eens met elkaar laten uitvechten. Wie wint het qua design, features, performance en interface?
Super vergelijk. Persoonlijk ervaar ik het iPhone onscreen toetsenbord als aanzienlijk beter dan die van de Hero. Vooral voor wat betreft snelheid.
Kleine opmerking. Applicaties en Widgets. iPhone kent geen Widgets of je moet die uit Cydia i.c.m. Winterboard meetellen.
Wannneer zijn Pocketinfo nieuwsberichten eens normaal op een Iphone te bekijken? Het hoofdscherm werkt goed, maar zodra je een nieuws item bekijkt moet je scrollen en wil de tekst niet netjes in een kolom weergeven worden.
Alle websites die ik bezoek werken gewoon goed, waarom nu uitgerekend een site die notabene over mobiele devices schrijft, waar het niet goed werkt.
Het is inderdaad de 'battle' waar menigeen hier op heeft zitten wachten. En de review is zeer goed en zal best wat mensen laten twijfelen.
Toch moet ik zeggen na een weekje de iPhone in bezit te hebben, dat als je hem eenmaal 'jailbreakt' dat je nog meer applicaties kunt krijgen. Apple heeft behoorlijk wat applicaties niet in de Apple Store willen accepteren omdat je verplicht wordt de Apple oplossing te gebruiken. Alleen al die keuze beperking was voor mij genoeg om op de eerste dag al eens te kijken wat er nog meer te krijgen was. Je kunt dat nog niet zo mooi de widgets installeren á la Hero, maar er valt genoeg te doen.
Ondanks dat de keuze moet vallen op een T-Mobile abo, vind ik de laatste score niet helemaal terecht. Want als ik ga kijken naar de prijs van €99 voor dat toestel met 16GB met een abo van €30 per maand inclusief internet (meestal €10-€15 per maand) is het abo om te bellen slechts €15-€20. En voor dat geld krijg je echt geen Hero voor €99 ...
Ik heb best gezocht de laatste tijd, maar ik was voor de Hero behoorlijk wat meer geld kwijt (volgens mijn berekeningen dan).
En nog een paar items die ik heb mee laten wegen in dit vergelijk is ...
Die kin. Ik heb altijd mijn telefoon gewoon in mijn broekzak en die 'kin' van de Hero zit gewoon in de weg.
De accessoires. Je kunt voor de iPhone echt van alles vinden. Zelfs bij de auto dealer kun je voorbereidingen krijgen om je iPhone te besturen/syncen met de boordcomputer. Dat heb ik nog voor geen ander toestel gevonden.
Bluetooth. Met de iPhone was het onmogelijk om ook maar iets over te zenden naar een ander toestel via BT. Geen idee of het nog niet kan/mag, maar ook dat is met jailbreak pas mogelijk voor een hoop mensen. Dat zou met de Hero geen probleem mogen zijn.
Volgens mij heb je de tekstherkenning op de Hero op Engels staan Roel.
Leuke review, maar hoe zit het met de vergelijking met belkwaliteit? Toch niet onbelangrijk voor een telefoon lijk mij.
PI mag in de toekomst wel vaker van zulke "battles" plaatsen!
Inderdaad heel mooi gedaan en met aandacht gevolgd. Niet helemaal onbevooroordeeld, omdat ik in spanning de levering van mijn Hero afwacht en zelf geen ervaring heb met een iPhone. In die lijn de volgende opmerkingen :-)
Gebruikers interface: Op voorhand al moeilijk te beoordelen, want wat zijn immers de wensen van de gebruiker? Die zullen per gebruiker verschillen. Daarom vind ik het niet sterk om de eenvoud van de interface, icons op een scherm, op dezelfde manier te waarderen als een interface die geheel aan te passen is aan de wensen van de gebruiker. Het aanpassen van de interface is wellicht wat complexer, maar als je hem eenmaal hebt dan is die beter en mooier.
Browser: Heel erg naar de performance gekeken. Het feit dat de Hero volledig flash ondersteunt wordt niet meegewogen.
Volgens mij doe je deze toestellen te kort door ze simpelweg "telefoon" te noemen. OK, je kunt er mee bellen. Maar dat is slechts één van de features. Anders was ik wel tevreden geweest met een Nokia 3310. Ik vind bruikbaar browsen op internet net zo belangrijk zo niet belangrijker.
-- Door: McCune - Vandaag, 4 augustus 2009 om 13:04
"Leuke review, maar hoe zit het met de vergelijking met belkwaliteit? Toch niet onbelangrijk voor een telefoon lijk mij."
Een paar antwoorden en uiteraard dank voor de feedback:
@Postbus31 ik heb het bewust applicaties en widgets genoemd omdat het ontbreken ervan op de iPhone juist ook is meegenomen in de weging.
@gerhard Helemaal mee eens en na 15 augustus nodig ik je uit Mobilyz.com te bezoeken dan zal alles ook op de iPhone perfect werken!
@smmonk mccune mchuberts GJdeVries
Ook met jullie kan ik het eens zijn maar heb ik soms ook bewust een bepaalde insteek gekozen.. Het is echter onmogelijk alle facetten en invalshoeken mee te nemen. Ik heb dan ook een "eigen" visie gekozen en een beeld neergezet. Uiteraard zal ik bekijken hoe ik bepaalde zaken in een volgende battle kan gaan meenemen
|
Volgens mij doe je deze toestellen te kort door ze simpelweg "telefoon" te noemen. OK, je kunt er mee bellen. Maar dat is slechts één van de features. Anders was ik wel tevreden geweest met een Nokia 3310. Ik vind bruikbaar browsen op internet net zo belangrijk zo niet belangrijker.
-- Door: McCune - Vandaag, 4 augustus 2009 om 13:04 "Leuke review, maar hoe zit het met de vergelijking met belkwaliteit? Toch niet onbelangrijk voor een telefoon lijk mij." |
@smmonk:
iPhone: € 99,- bij T-Mobile i-150
24 maanden € 29,95 = € 718,-
718 + 99 = € 817,-
Hiervoor heb je 150 belminuten of sms en onbeperkt internet.
HTC Hero: € 59,- bij Vodafone 22,50 + Zorgeloos Mobiel internet
12 maanden € 11,25 = € 135(Vodafone actie)
12 maanden € 22,50 = € 270
24 maanden € 9,50 = € 237,50 (internet)
Totaal: 59 + 135 + 270 + 237,50 = € 701,50
Hiervoor heb je (sneller) onbeperkt internet en 150 belminuten of 300 sms.
Al met al toch een verschil van ruim € 100,-. met de iPhone ben je dus op zeker meer geld kwijt.
Wat een super goede battle zeg! Als ik het zo zie dan lijkt de Hero nog altijd erg veel op Windows Mobile. Je kan er veel mee en er is ook veel in te stellen. De Hero gaat met de Marketplace nog hoge ogen gooien.
Laat ik er eerlijk over zijn: tot ik een Iphone GS kocht vond ik alle heisa rond de Iphone nogal overdreven. Ik heb kort een Iphone 3G gehad en zag met name nadelen ten opzichte van wat ik gewend was. Pas maanden na de verkoop daarvan snapte ik dat de kern van het Iphone succes de appstore is. De programma's die je daar vindt maken het mobiele leven aangenaam! Samen met het geweldige surfen en de ondersteuning van HTML email wint in mijn persoonlijke afweging toch de Iphone. Voor 100,- meer ben ik er wel uit.
Toch moet ik ook toegeven best onder de indruk te zijn van de prestaties van de Hero. Die devices ontwikkelen zich ook erg snel de goede richting op. Beide toestellen gaan absoluut de grote bedreiging voor Windows Mobile worden!
Voor wat het bellen betreft kan ik alleen vergelijken met HTC Windows Mobile toestellen. Puur het feit dat ik voor bellen altijd nog een gewoon toestel naast mijn WM toestel op zak had zegt wat mij betreft genoeg over wat ik van de belkwaliteit op mijn HTC's vond: een PDA met telefoon er bij. Hoe dit op de Hero is weet ik niet. Wel kan ik zeggen dat bellen op de Iphone echt telefoon waardig is. Zowel in gemak als in spraakkwaliteit. Ook ervaar ik dat op de 3GS de verbindingen best stabiel zijn.
De vraag is hoe kun je bellen nu goed beoordelen? Welke omstandigheden moet je dan testen? Roep eens dan neem ik dat volgende keer mee. Een aantal ideeen:
1. standaard gesprek in rustige ruimte
2. op straat
3. auto raam open
4. via BT carkit
5. via headset
Marlof Bregonje - woensdag 5 augustus 2009, 8:45
Mooi gedaan, Roel. Het enige wat ik mis (geloof ik, maar met kinderen in huis kan ik op dit moment niet zo lang aan een stuk, dus het kan zijn dat ik wat gemist heb) is een vergelijking van email applicaties. Na jarenlang Windows Mobile gebruikt te hebben, is de email app in de iPhone werkelijk een zegen. Ik ben benieuwd hoe die zich verhoudt tot de Hero apps (gmail en mail).
De Gmail app op Android toont iig wel de veschillende labels in je lijst met binnengekomen mailtjes. De iPhone kan dat dan weer niet, helaas.
Lastig aangezien ik diverse mail laat doorsturen naar Gmail, en nu niet meer kan zien van welk adres het doorgestuurd is (iPhone)
Nou Roel, voor mij betekent de belkwaliteit:
1. Ontvangstkwaliteit. Ik zie aan de display dat mijn Nokia's en mijn Mio meer streepjes in de display hebben staan dan de iPhone. Maar betekent dit ook dat je soms je gesprek kunt verliezen? In sommige kantoorgebouwen is er zoveel beton en staal, dat de ene telefoon zich daar beter bewijst dan de ander.
2. Geluidkwaliteit. Is het gesprek een beetje helder of is het alsof ik in een emmer praat.
3. Wordt het achtergrondgeluid een beetje gefilterd of juist versterkt. Bij sommigen hoor ik meer de achtergrond dan hun stem.
4. Moet je de telefoon zeer precies op het oor plaatsen of kun je normaal bewegen. Ik heb twee telefoons gehad waar ik het gesprek niet kon voeren als ik hem niet zeer precies tegen mijn oor hield. Ook klemmen tussen hoofd en schouder betekende gewoon dat ik niets hoorde.
Van mijn kant uit vind ik dat de gesprekken met de iPhone beter klinken dan op mijn Mio of mijn Nokia's. Ook heeft mijn Nokia 6300 (de enige telefoon die het heeft volgens mij) de nare eigenschap dat als je iemand belt, het klinkt alsof ie even moet afstemmen op de juiste frequentie. Dat heb ik bij de iPhone dus niet. Daar is het gesprek bijna alsof het een vaste lijn is.
Super goed gedaan! Dit soort vergelijkende filmpjes zitten we volgens mij echt op te wachten. Zou ook leuk zijn om zo'n zelfde battle nog eens te doen tussen bv de Diamond2 en de Hero om ook de verschillen tussen WM en de Hero duidelijk te krijgen.
therealwheely - woensdag 5 augustus 2009, 18:12
Hoi Roel,
Goed gedaan!
Toch wil ik nog enkele kanttekeningen plaatsen...
Jammer van de nogal luide achtergrondmuziek. Dat had wat minder gemogen, ik vond het redelijk storend.
Ook had ik het mooier gevonden als er in dit vergelijk ook nog een geavanceerde Windows Mobile telefoon was meegenomen om de battle compleet te maken.
Wat ik verder eigenlijk nog miste, is een toelichting op de beeldresolutie, hoe de toestellen omgaan met het kantelen van de telefoon (bijv. bij het bekijken van een website en het gebruik van het toetsenbord) en de leesbaarheid in daglicht. Zelf zet ik graag PDF-documenten op mijn telefoon zodat ik die onderweg in de trein kan lezen. Daarbij is, naast de schermgrootte, de resolutie van belang om te voorkomen dat je continu moet in- en uitzoomen tijdens het lezen.
Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat je meer punten toekent aan de iPhone omdat iTunes ook multimedia bestanden synchroniseert. Dat lijkt me leuk voor Appelaars met een Mac. Maar de meeste gebruikers zullen een Windows PC hebben en ik zou iTunes nog niet op mijn PC willen installeren als ik er geld bij kreeg.
Wat is er eenvoudiger om bestanden van en naar je telefoon te slepen dan wanneer deze gewoon als extra drive zichtbaar is als je hem koppelt aan je PC? Je kunt dan helemaal zelf bepalen welke (muziek)bestanden je er op wilt zetten. Dat hoeven namelijk niet altijd dezelfde te zijn als die op je PC staan. Bovendien zijn er voor Windows ook wel gratis sync-tooltjes waarmee je naar wens automatisch allerlei bestanden kunt syncen.
Ik hoop dat je mijn kritiek niet té negatief vind, want je hebt er best veel werk ingestoken. Hopelijk komt er nog eens een uitgebreider vervolg. Ik geloof dat er tegen het einde van het jaar weer een aantal mooie Windows Mobile telefoons uitkomen ;-)
@therealwheely
Met de muziek ben ik al bezig en heb ik een software pakket gekocht om zogeheten Ambiance muziek te gebruiken.
Een battle met 3 toestellen is wel heel lastig maar ik wil in de toekomst zeker meer toestellen gaan vergelijken. Nu heb ik gekozen voor de 3GS en Hero omdat die zich beide richten op de consument, allebei net op de markt zijn en er nu vooral gekeken wordt naar Android versus Apple.
Verder zul je altijd met een battle een eigen smaakje aantreffen en het is goed dat je daar een andere kijk op hebt. Ik vind het slepen van muziek naar een extern opslag medium niet echt een oplossing en het ging mij ook om het feit dat bij de Hero geen tool of software wordt geleverd om dit makkelijk te maken.
Op naar de volgende battle......
Je kunt toch gewoon de Windows mediaplayer gebruiken om muziek te syncen? In itunes maak ik altijd playlists aan die ik dan naar m'n iPhone over zette. Nu doe ik datzelfde in de Windows mediaplayer. Die heeft de mogelijkheid om de synchroniseren met een schijf of een SD kaart of een USB stick enz. Voor mij geen probleem dus.
renate1970 - donderdag 6 augustus 2009, 10:21
Hoi Roel,
Leuk gedaan, alleen nu maak je ons nog meer aan de twijfel 
MarsAtHome - donderdag 6 augustus 2009, 10:30
Klopt het dat het filmpje niet standaard af te spelen is op de Iphone of doe ik iets verkeerd?Heb al wel gezien dat de Iphone niet echt prettig met streaming video omgaat, minpuntje wat mij betreft.
Het is zoals |Roel zegt een persoonlijke keuze en het is nog steeds niet een Iphone beater daar ze toch wel zon beetje op gelijke hoogte staan de persoonlijke voorkeuren gaan hier gewoon hun eigen rol spelen .
Ik mag graag mn krantje lezen online en op het net rommelem en mijn Iphone doet dat heel goed mijn advantage zit daar vlak achter is iets langzamer maar niet veel en meestal niet eens merkbaar die Hero wel die strompelt er gewoon achteraan dat viel me vies tegen daar is nog wel wat werk te verrichten door HTC want dat verschil is gewoon te groot.
Ik heb beide toestellen zelf en ik ben het niet eens met een aantal punten van de review. Dit betreft als eerste het toetsenbord. Je ziet duidelijk in het filmpje dat er veel fouten worden gemaakt op de Iphone en totaal geen op de Hero. Toch zou de Iphone fijner zijn ?? Dat is wel vreemd. Bovendien gaat het invoeren van de diverse zaken in de agenda op de Hero wel wat vlotter en ook weer foutloos.
Dan als tweede puntje een belangrijkere, namelijk de browser. Er wordt zoals hierboven al vermeldt inderdaad veel gekeken naar de snelheid van de browser. Ik heb de test hier zelf ook gedaan en het bleek dat de Hero veel sneller werkt als je zorgt dat er niet te veel applicaties aan het werk zijn tijden het browsen. De Iphone heeft hier helemaal geen last van want die is niet eens in staat meerdere programma's tegelijk te draaien. Geheugen is dus altijd geheel toegankelijk voor de browser. Bovendien heeft de Hero een heel groot voordeel en dat is dat kolommen tekst bij het in- en uitzoomen zodanig worden afgebroken dat je alleen maar naar boven en beneden hoeft te scrollen om alles goed te kunnen lezen. Dit doet de Iphone niet en daardoor lijkt het zoomen wat schokkeriger. Echter deze functionaliteit bespaart mij erg veel tijd en ergernis van Internet op een wat kleiner scherm.
Zou je alleen deze punten meenemen, dan zou de Hero zeker de winnaar zijn geworden. Bovendien wordt een allereerste uitgave van een produkt (in dit geval Sense op de Hero) vergeleken met een al jaren in de handel verkrijgbaar systeem (OSX op de Iphone). Dat zou HTC nog bonuspunten op hebben moeten leveren of op zijn minst Apple strafpunten ;-)
Zoals gezegd heb ik beide toestellen en ik denk dat op dit moment het inderdaad niet veel zal uitmaken welke je kiest, echter indien HTC met een update komt voor Sense en Google hun android update naar 2.0 denk ik dat de strijd echt gestreden is.
georgiodavid - vrijdag 28 augustus 2009, 14:31
|
@smmonk:
iPhone: € 99,- bij T-Mobile i-150 24 maanden € 29,95 = € 718,- 718 + 99 = € 817,- Hiervoor heb je 150 belminuten of sms en onbeperkt internet. HTC Hero: € 59,- bij Vodafone 22,50 + Zorgeloos Mobiel internet 12 maanden € 11,25 = € 135(Vodafone actie) 12 maanden € 22,50 = € 270 24 maanden € 9,50 = € 237,50 (internet) Totaal: 59 + 135 + 270 + 237,50 = € 701,50 Hiervoor heb je (sneller) onbeperkt internet en 150 belminuten of 300 sms. Al met al toch een verschil van ruim € 100,-. met de iPhone ben je dus op zeker meer geld kwijt. |
Het lijkt er op dat dit jaar de trend is ontstaan om als communit...
De standaard HTC Twitter app op veel toestellen is HTC Peep, en g...
De laatste tijd doken er steeds meer foto's en video's op van de ...
Geruchten gaan dat de opvolger van HTC's succesvolle HD2 nu in de...
Er is een onofficiële build uitgelekt van Android 2.2 Froyo voor...
De AMOLED-schermen waren voor HTC niet meer aan te slepen, waardo...
De standaard HTC Twitter app op veel toestellen is HTC Peep, en g...
Boy Genius Report heeft de HTC Desire HD met Android 2.2 uitgebre...
De Galaxy S is het nieuwe vlaggenschip van Samsung en behoort mom...
Nog geen melding gezien op je HTC Desire, check dan snel handmati...
De iPhone 4 stond kort op een soort mythisch voetstuk en de keyno...
Er is een onofficiële build uitgelekt van Android 2.2 Froyo voor...
1 Reactie(s), laatste post door SpeedDemon
0 Reactie(s)
12 Reactie(s), laatste post door Cocos
0 Reactie(s)
0 Reactie(s)
Mobilyz is dé plek om kennis uit te wisselen over mobiele producten zoals mobiele telefoons, navigatie, accessoires, smartphones en nog veel meer. Onze site biedt volop mogelijkheden om in contact te komen met andere gebruikers van dezelfde mobiele producten.
Lees hier meer over ons.
Let op: de staff geeft uitsluitend hulp bij problemen met de website! Heb je problemen met een mobiel product dan kan je hulp krijgen via de website.
Zijn er issues met inloggen, krijg je een foutmelding of heb je andere problemen met de website? Neem dan contact met ons op.
Op ons Mobilyzed YouTube kanaal kun je terecht voor de laatste video's van je favoriete mobiele devices. Er zijn hands-on video's te vinden van de hardware tot aan de user interface en ook voor vergelijkingsvideo's ben je hier aan het juiste adres.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste mobility nieuws via Twitter. Volg ons door twitter.com/mobilyz toe te voegen aan je Twitter account